سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

جوانمرد مسلمان

 
 

 
 


basirat@gmail.com

 

 

موضوعات

25 بهمن ، رسانه سبز ایران ، جلبک (1)

آرامش ، خانه، مخوف ، تفویض، گناه ، حواس پرتی (1)

ارزشمند ، امام صادق (ع) ، درس (1)

استبداد ، محمد رضا شاه ، دهه فجر ، مردم ، کودتا (1)

اسلام ، امام خمینی ، دانشگاه ،دیدگاه (1)

اعدام ، متجاوز ، دختر جوان (1)

الجنادریه ،کمک ،شورای سبز ،دستگاه امنیتی رژیم سعودی (1)

امام باقر(ع)،بیزاری ، تنبلی ، کسب ، کار، ، توصیه ، تجارت، کشاورز (1)

امام جواد (ع)، شهادت ، امام محمدتقی (ع)، (1)

امام حسین ، امام زمان ، الگو یار ، امام سجاد ، روز پاسدار ، اسلا (1)

امام خمینی ، جمهوری ، اسلامی، صحیفه (1)

امام خمینی ، ملت ابران ، انتخابات ،شیطان (1)

امام زمان ، شناخت ، عدم ،مثبت ، منفی ، آثار ، حضرت آیت الله جواد (1)

امام محمد باقر، مبارزه ، اندیشه ، خوارج ،دروغ پردازان ، غالیان، (1)

امام هادی ، حکمرانان، نهضت علویان، سیاسی ، اجتماعی ، دربار ، عاط (1)

انسان ، انقلاب ، بی قرار ،سنت ، الهی (1)

انقلاب اسلامی ، ایران ، بهمن ، دهه فجر ، پیروز ، مردم (1)

انقلاب اسلامی ، وحدت ، منادی، امام خمینی (1)

ایران ، انقلاب اسلامی ، امام خمینی (1)

ایران ، مردم ، مقاومت ، انتخابات ، 12 اسفند (1)

ایمان ، ایثار ، شهادت ، امام خمینی ، صحیفه (1)

برهنگی ، حقوق زن ، زنان ، زنان کارگر ، سفسطه (1)

بی بی سی ، جلبک ، سبز ، 25 بهمن (1)

بی بی سی فارسی ، استخدام ، گزارشگر (1)

پیشگیری ، سرما خوردگی (1)

توصیه، مهم ، شنیدنی، آیة الله وحید خراسانی (1)

جنبش سبز ، جلبک ، راهپیمایی ، 25 بهمن (1)

جک ، طنز ، انتخابات ، شب ، مجلس (1)

حضرت فاطمه ، انسان ، کامل، صفات ، (1)

حضرت محمد (ص) ، حضرت علی (ع) ، لیلة المبیت (1)

حق ، خدا ،امام صادق (ص) (1)

خشم ، خدا ، آثار ، امام صادق، هشلم بن حکم ، امام علی ، امام محمد (1)

خود باوری ، امام خمینی ، صحیفه (1)

دختر ، آزار ، اذیت ، جنسی ، خواستگار (1)

دزد ، قران (1)

دعا ، شفا ، درمان ، نعمت ، مومن (1)

دعای غریق ، عبدالله بن سنان ،آینده روشن ، حضرت صادق (ع) ، بحار ا (1)

دموکراسی ، رژیم ، اسرائیل،رژیم صهیونیستی (1)

دیدگاه حضرت امام خمینی، آزادی مردم ، انتخابات ، تبلیغات سالم ، ر (1)

دیه ، ارث ، مرد ، زن ، احکام شرعی ، فضیلت (1)

رجعت ، شیعیان ، مهدویت ،سیره ائمه (1)

رزق ، روزی ، خدا ، غیر خدا ، تقوا (1)

رهنمودهای امام خمینی ، ضرورت تداوم ،حماسه حضور مردم ، معیار، انت (1)

روستا ، فردو ، هسته ای (1)

زنا ، غیبت ، توبه (1)

زندگی ، پیامبر اکرم ، دعوت ، جهاد ،رفتار با مردم ،ذکر و عبادت ال (1)

ساده زیستی ، مقام معظم رهبری (1)

سال 1391 ، تولید ، ملی ، حمایت ، کار و سرمایه ایرانی (1)

سخن ، حکمت ، اندرز، قصار ، امام صادق(ع) (1)

شیطان ، شکم ، یحیی (1)

شیطان ، گناه (1)

شکرگزارى، نعمت‏هاى مادى، نعمت‏هاى معنوى، ریزش نعمت‏ها، نعمت‏هاى (1)

عرفا ، سیاست حکومت، تدبیر ،تربیت (1)

فتنه ،شبهه ،مردم ، باور ،قرآن ، اسلام (1)

فرمانده کل سپاه ، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری ،تنگه هرمز (1)

فرهنگ ، استفاده ، زرنگی (1)

فساد ، پدر ، مادر ، آیه 223 سوره بقره (1)

فضائل، اخلاق، رذائل، دوست ، اسلام (1)

فقر (1)

فیس بوک ، اختلالات غذایی (1)

قرآن ، صابران ، مومنان ، مجاهدان ،رستگاران ، مهاجران ، بندگان حض (1)

قربانی ، خشونت جنسی ، انگلستان ، دختر (1)

گشایش ، خدا ، ازدواج ، انتخاب همسر، اقتصاد،مهریه، (1)

گناه ، عوارض ، عمومی ، خصوصی (1)

مراجع تقلید ، مشارکت گسترده ، مشارکت آگاهانه ،انتخابات مجلس (1)

مردم سالاری ، امام خمینی ، صحیفه (1)

مطالبات ، مقام معظم رهبری ، جهاد اقتصادی (1)

مقام معظم رهبری ، برگه رای ، انتخابات (1)

مناظره ، امام صادق (ع) ، منکر خدا ، (1)

مهاجرانی ، نوری زاده ،ملک عبدالله ، جیره خوار ، عربستان (1)

نوری زاده ، عطاء الله مهاجرانی ،عربستان (1)

نیمه شعبان ، امام زمان ، شب قدر، امام سجاد (1)

همبستگی ، ولایت، افراط، خشم، خوشحالی (1)

والدین ، دین ، کودکان ، تربیت ، آموزه های دینی ، نماز (1)

وزارت اطلاعات ، اطلاعات ، تلفن ، موبایل ، تخلیه (1)

وصیت ، امام صادق ، نماز ، شفاعت ، اهل بیت ، سفارش (1)

وصیت ، شیعیان ، امام جعفر صادق (ع) (1)

ولایت ، ولی فقیه، ولایت فقیه (1)

ولایت فقیه ، امام خمینی ، صحیفه (1)

ولی فقیه ، کمونیست ،کانال جدید ، آیت الله خامنه ای (1)

 

پیوند ها

پایگاه جامع عاشورا

ابزار و قالب وبلاگ

سایت روستای چشام (Chesham.ir)

دانایان

رشادت

جوانمردان

خبرگزاری فارس

رجا نیوز

صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران

پایگاه خبری تحلیلی قلم پرس

 

مطالب اخیر

آثار خشم خدا چیست؟!

چرا دیه زن نصف دیه مرد می باشد؟

بازگشت امام خمینی (ره) به ایران و آغاز دهه فجر مبارک باد

چرا غیبت از زنا بدتر است ؟

ایستگاه شکم

معنی ایمان چیست؟

 
 
 

خبرنامه

   
 
 

امکانات جانبی

پیام‌رسان
نقشه سایت
اوقات شرعی
RSS 2.0

 

 

دانشنامه مهدویت

لوگو دوستان

پرهیزگاران، جوانمردان واقعی ...
آیین صالحین
 

آمار وبلاگ

کل بازدید : 82908
بازدید امروز :0
بازدید دیروز : 7
تعداد کل پست ها : 118

 

امام هادی (ع) در عرصه سیاست

امام هادی (ع) در عرصه سیاست

 امام هادی (ع) با استفاده از فرصت های مناسب، با نامشروع معرفی کردن عباسیان، مسلمانان را از هرگونه همکاری با آنان - مگر در موارد ضرورت - بر حذر می داشت و با این کار، چهره این جرثومه های فساد را برای مردم آشکار می کرد.

 

خبرگزاری فارس: امام هادی (ع) در عرصه سیاست

چهره و عملکرد حکمرانان معاصر

امام هادی(ع) با شش تن از خلفای عباسی معاصر بود که به ترتیب عبارت بودند از: معتصم (برادر مأمون)؛ واثق (پسر معتصم)؛ متوکل (برادر معتصم)؛ منتصر (پسر متوکل)؛ مستعین (پسر عموی منتصر) و معتز (پسر متوکل).

معتصم در سال 218 ه.ق با مرگ مأمون به خلافت رسید و تا سال 227 ه.ق حکمرانی کرد. محمد بن عبدالملک تا پایان عمر وزیر او بود. پس از درگذشت او، فرزندش، الواثق باللّه هارون بن ابی اسحاق که مادرش کنیزی به نام قراطین1 بود، به خلافت دست یافت. او نیز در دوران خلافت خود به سان پدرش به ترک ها اقتدار فراوان بخشید.2او در سنگدلی و بی رحمی، رویه مأمون و پدرش را پیش گرفته بود و جان افراد بسیاری را در مسأله حدوث یا قِدم قرآن گرفت.

بسیاری را شکنجه کرد یا به زندان افکند و سرانجام در سال 232 ه’.ق در گذشت3 و برادرش، جعفر بن محمد بن هارون، معروف به المنتصر بالله قدرت یافت که احمد بن ابی داوود او را المتوکل علی اللّه خواند.4 متوکل بسیار تندخو و بی رحم بود و همگان را با تندی از خود می راند، تا اندازه ای که هرگز محبت وی به کسی دیده نشد. او می گفت:« حیا موجب نرسیدن به مقصود است و مهربانی، زبونی و سخاوت، احمقی است.» از این رو همواره همگان از وی به بدی و بدنامی یاد می کردند. متوکل در دوران خلافت خود جنایت های بسیاری انجام داد.

این دوران، سخت ترین روزگار برای شیعیان و علویان در دوره عباسی، بلکه در سراسر تاریخ تشیع به شمار می رود.او کینه وصف ناپذیری از خاندان پیامبر در دل داشت5 و این کینه سبب تجاوز و ستم به شیعیان نیز شد؛ به گونه ای که همگی با به قدرت رسیدن او آواره و بی خانمان شدند.   
ادامه مطلب

پنج شنبه 91 خرداد 4 | نظر بدهید

 

دوستداران واقعی امام باقر علیه السلام اینگونه اند

دوستداران واقعی امام باقر علیه السلام اینگونه اند

 یک مسلمان پیرو علی علیه السلام هرگز بخاطر منافع شخصی صلح و صفای جامعه را به هم نمی زند، سخنان تنش زا بر زبان جاری نمی کند، راه فتنه گری و بر هم زدن نظام امور مردم را در پیش نمی گیرد و دست به اقدامات التهاب زا و اضطراب آور برای مردم مسلمان نمی زند؛

 

خبرگزاری فارس: دوستداران واقعی امام باقر علیه السلام اینگونه اند

همانطور که از مفهوم کلمه شیعه بر می آید، پیروی، تبعیّت و الگو پذیری از ائمه معصومین علیهم السلام در تمامی شؤونات زندگی، لازمه شیعه بودن است. در سخنان گهربار معصومین علیهم السلام خصوصیات و ویژگیهای یک پیرو واقعی بیان شده است تا بدین وسیله یادآور شوند که شیعه بودن صرفاً با ادّعا و یا نامگذاری محقّق نمی شود؛ بلکه شیعه واقعی کسی است که سعی و تلاش وافر خود را در جهت شناخت طریقه تبعیّت و گام نهادن در این مسیر به کار گیرد. امام محمدباقر علیه السلام برخی از اوصاف شیعیان را در یکی از سخنان خود بیان فرموده اند که در این مقاله به تبیین و توضیح آن می پردازیم.

امام باقرعلیه السلام می فرماید: "إِنَّمَا شِیعَةُ عَلِیٍ علیه السلام الْمُتَبَاذِلُونَ فِی وَلَایَتِنَا الْمُتَحَابُّونَ فِی مَوَدَّتِنَا الْمُتَزَاوِرُونَ لِإِحْیَاءِ أَمْرِنَا الَّذِینَ إِذَا غَضِبُوا لَمْ یَظْلِمُوا وَ إِذَا رَضُوا لَمْ یُسْرِفُوا بَرَکةٌ عَلَی مَنْ جَاوَرُوا سِلْمٌ لِمَنْ خَالَطُوا؛(1) همانا شیعیان علی (علیه السلام) آنهایند که در راه ولایت ما نسبت به یکدیگر [فداکاری و] بذل و بخشش می کنند، در محور دوستی ما همدیگر را دوست دارند، به خاطر احیای فرهنگ و معارف ما به دیدار همدیگر می روند، هرگاه خشمگین شوند، ظلم و ستم روا نمی دارند و هر گاه راضی و خشنود گردند، زیاده روی نمی کنند، موجب برکت برای همسایگان و مایه صلح و صفا برای همنشینان خود هستند." در این گفتار شریف، چند ویژگی برای شیعیان خالص علی علیه السلام عنوان شده است که هر یک می تواند انسان را به سوی کمالات مایل کرده، از صفات ناپسند دور کند که در ذیل به شرح آنها می پردازیم:

همبستگی بر اساس ولایت

افراد کمال یافته هرگز از ابراز دوستی و برقراری رابطه معنوی و عاطفی با هم کیشان خود دریغ نمی کنند. مطمئناً اگر محور این دوستی، ولایت و رهبری امامان معصوم علیهم السلام باشد، علاوه بر برکات فراوان دیگر پیوندی جاودانه به همراه خود خواهد آورد؛ چرا که این رشته ناگسستنی، حافظ وحدت و نظام جامعه دینی می باشد.

طبق سخن امام باقر علیه السلام بهترین محور وحدت و همدلی، ولایت و محبت پیامبرصلی الله علیه وآله و اهل بیت آن حضرت است. عشق راستین به خداوند و اولیای الهی و پیروی از رهنمودهای انسان ساز آن گرامیان می تواند باعث وحدت و یکپارچگی و استحکام و انسجام روابط انسانها در جامعه گردد. سخن امام باقرعلیه السلام را مرور می کنیم: "به راستی که شیعیان علی علیه السلام در راه ولایت ما به همدیگر بذل و بخشش می کنند و در راه محبت ما همدیگر را دوست دارند و به خاطر احیای فرهنگ و اهداف ما به زیارت همدیگر می روند."

این کلمات برگرفته از آموزه های امیر مؤمنان علی علیه السلام است که خطاب به یارانش فرمود: "وَ إِنَّمَا أَنْتُمْ إِخْوَانٌ عَلَی دِینِ اللَّهِ مَا فَرَّقَ بَیْنَکمْ إِلَّا خُبْثُ السَّرَائِرِ وَ سُوءُ الضَّمَائِرِ فَلَا تَوَازَرُونَ وَ لَا تَنَاصَحُونَ وَ لَا تَبَاذَلُونَ وَ لَا تَوَادُّونَ؛(2) به راستی که شما برادران دینی یکدیگرید. چیزی جز درون پلید و نیت زشت، شما را از همدیگر جدا نساخته است که نه یکدیگر را یاری می دهید و نه خیر خواه همدیگر هستید و نه چیزی به یکدیگر می بخشید و نه با یکدیگر دوستی می کنید!"

افراط نکردن در حالات خشم

به طور طبیعی هر انسانی بر اثر عوامل و زمینه هایی که برایش پیش می آید، گاهی خوشحال و گاهی نیز خشمگین و ناراحت می شود؛ اما اگر این حالات فطری با معیار دین و عشق اهل بیت علیهم السلام همراه باشد، هرگز در آن افراط و تفریط دیده نخواهد شد.

کلام امام باقرعلیه السلام در این زمینه رهنمود شایسته ای برای ماست. آن حضرت در مورد ویژگی شیعیان علی علیه السلام فرمود: "الَّذِینَ إِذَا غَضِبُوا لَمْ یَظْلِمُوا وَ إِذَا رَضُوا لَمْ یُسْرِفُوا؛(3) آنان چنان اند که در هنگام خشم و غضب دست به ستم و گناه نمی آلایند و هرگاه راضی و خشنود شدند، افراط و زیاده روی نمی کنند."

همچنان که می دانیم غضب یکی از غرایز انسانی است و بهره های فراوانی برای انسان دارد و در دفاع از هویت و باورها و فرهنگ او نقش مهمی ایفا می کند. امام باقر علیه السلام هم در این سخن نمی فرماید که شیعیان علی علیه السلام خشمگین نمی شوند؛ چرا که خشمگین شدن اگر متعادل و در راه حق باشد، نه تنها ناپسند نیست؛ بلکه پسندیده و مورد رضای حق هم خواهد بود.

در سیره رسول خداصلی الله علیه وآله به نقل از امیر مؤمنان علیه السلام آمده است که آن حضرت برای امور دنیا هرگز عصبانی نمی شد؛ اما هرگاه برای حق غضبناک می شد، احدی را نمی شناخت و خشم پیامبرصلی الله علیه وآله آرام نمی شد تا اینکه حق را یاری کند. (4)

اجتناب از زیاده روی در هنگام خوشحالی

امام باقرعلیه السلام در تکمیل این سخن می فرماید: "وَ إِذَا رَضُوا لَمْ یُسْرِفُوا؛(5) هرگاه [شیعیان علی علیه السلام ] از کسی خشنود شدند، اسراف و زیاده روی نمی کنند." بلکه آنان در ستایش و تمجید و بخشش، حد اعتدال را در نظر می گیرند.

بعضی افراد همچنان که در حالت عصبانیت نمی توانند خود را کنترل کنند و برای انتقام به هر وسیله ای دست می زنند، در هنگام خوشحالی نیز چنین اند و برای ارضای حس خشنودی خود افراط می کنند، بخشش ها و عطایای بی حد و حصر انجام می دهند که این یقیناً مورد رضایت خداوند سبحان نخواهد بود؛ چرا که خود فرمود: "وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفینَ"؛(6)"زیاده روی نکنید که خداوند اسرافکاران را دوست ندارد."

آری، همچنان که در عصر ائمه علیهم السلام برخی افراد به خاطر زیاده روی در عشق ورزی به اهل بیت علیهم السلام به چاه غلو و افراط سقوط کرده، عاقبت به شر شدند، در عصر ما هم هستند کسانی که به خاطر ضعف ایمان و سطحی بودن معرفت به مبانی دینی، دچار زیاده روی و غلو می شوند و ناخواسته در دام شیادان و تزویر کاران گرفتار می آیند. در اینجاست که این فراز از کلام باقر آل محمدعلیه السلام را باید نصب العین خود قرار دهیم که هر گاه امری خوشایند ما شد، در آن مورد تند روی و زیاده روی نکنیم.

مایه آرامش و برکت برای اطرافیان

از منظر پیشوای پنجم، وجود یک شیعه پیرو علی علیه السلام همواره مایه برکت و خیر خواهی و آسایش و آرامش اطرافیان است. او هر جا گام نهد، اختلافات از میان می رود، تنشها فروکش می کند، وسوسه های شیطانی دور می شود و همه به یاد خدا می افتند و فضایل، کمالات، زیباییهای معنوی و شادی و آرامش به خاطر آن فرد وارسته در آن فضا حاکم خواهد شد. امام با این جمله آنان را توصیف می کند که "بَرَکةٌ عَلَی مَنْ جَاوَرُوا سِلْمٌ لِمَنْ خَالَطُوا؛(7) شیعیان علی علیه السلام مایه برکت و خیر و رحمت برای همسایگان و موجب صلح و صفا برای همنشینان و اطرافیان خود هستند."

یک مسلمان پیرو علی علیه السلام هرگز بخاطر منافع شخصی صلح و صفای جامعه را به هم نمی زند، سخنان تنش زا بر زبان جاری نمی کند، راه فتنه گری و بر هم زدن نظام امور مردم را در پیش نمی گیرد و دست به اقدامات التهاب زا و اضطراب آور برای مردم مسلمان نمی زند؛ بلکه گفتار، رفتار و حرکات و سکنات دلپذیر و آرام بخش او، مردم مسلمان را خوشحال می کند، همسایگان را آسوده خاطر می نماید و اعضای خانواده اش را از اضطراب و ناراحتی بیرون می آورد. در یک کلام وجودش برای اهل ایمان، خیر و برکت و برای دشمنان حق، شکننده و مایه رعب و وحشت است.

پی نوشت ها :

1) تحف العقول، ابن شعبه حرّانی، قم، نشر آل علی، 1383 ش، ص 534.

2) همان، خطبه 113.

3) تحف العقول، ص 534.

4) معراج السعادة، ملا احمد نراقی، قم، نشر هجرت، 1379 ش، ص 226.

5) تحف العقول، ص 534.

6) انعام / 141.

7) تحف العقول، ص 534.



پنج شنبه 91 خرداد 4 | نظر بدهید

طبقه بندی: همبستگی ، ولایت، افراط، خشم، خوشحالی

 

توصیه امام باقر علیه‏ السلام به تجارت

توصیه امام باقر علیه‏ السلام به تجارت

بهترین کارها کشاورزى است؛ چیزى را مى کارى و نیکوکار و بدکار از آن مى خورند. نیکوکار مى خورد و برایت [از خدا] آمرزش مى طلبد، و بدکار مى خورد و آنچه خورده است، او را لعن و نفرین مى کند.

 

خبرگزاری فارس: توصیه امام باقر علیه‏ السلام به تجارت

استاد شهید مرتضى مطهرى رحمه الله  مى فرماید: اسلام دو پیوند با اقتصاد دارد: مستقیم و غیرمستقیم. پیوند مستقیم اسلام با اقتصاد؛ از آن جهت است که مستقیماً یک سلسله مقررات اقتصادى درباره مالکیت، مبادلات، مالیاتها، ارث، هبات، صدقات، وقف و مجازاتهاى مالى و غیره دارد.

پیوند غیرمستقیم اسلام با اقتصاد، از طریق اخلاق است. اسلام مردم را توصیه مى کند به امانت، عفت، عدالت، احسان، ایثار، منع دزدى و خیانت و رشوه. همه اینها در زمینه ثروت است، و یا قسمتى از قلمرو این مفاهیم، ثروت است. (1)

بى گمان یکى از مهم ترین انگیزه هاى مکتب نبوى صلى الله علیه وآله در توصیه به شکوفاسازى اقتصاد و بهره مندى از دارایى کافى، نقش مهم یک اقتصاد مطلوب در مدد رساندن به دیندارى و اصلاح امر آخرت است؛ همان گونه که در حدیث نبوى صلى الله علیه وآله چنین مى خوانیم: نِعْمَ الْعَوْنُ عَلى تَقْوَى اللَّهِ الْمالُ؛(1) مال و دارایى، چه کمک خوبى براى پرهیزکارى است.

خلاصه اینکه، اسلام، ثروت پرستى را محکوم کرده است؛ نه ثروت را، و دنیاطلبى را رد کرده است، نه دنیا را؛ چنان که باز در حدیث نبوى صلى الله علیه وآله مى خوانیم: لا تَسُبُّو الدُّنْیا، فَلَنِعْمَ الْمِطِیَّةُ لِلْمُؤْمِنِ عَلَیْها یَبْلُغُ الْخَیْرَ وَعَلَیْها یَنْجُو مِنَ الشَّرِّ؛(2) به دنیا دشنام ندهید؛ چرا که دنیا مرکب خوبى براى مؤمن است که با آن به خیر دست مى یابد و از شرّ نجات مى یابد.

از این رهگذر، اهل بیت علیهم السلام بر مسئله اقتصاد اهتمام مى ورزیدند. ایشان، هم خود به سامان بخشیدن آن همت مى گماشتند و هم دوستان و پیروانشان را به این امر فرا مى خواندند. امام باقرعلیه السلام نیز از این قاعده مستثنا نمانده و در کنار همه ابعاد معنوى و تعالى بخش خویش، سیمایى اقتصادى از خود به جاى گذاشته است. مقاله حاضر، کند و کاوى مختصر، درباره گفتار و رفتار اقتصادى حضرت باقرعلیه السلام است.   
ادامه مطلب

پنج شنبه 91 خرداد 4 | نظر بدهید

 

پاسخ های دندان شکن امام باقر علیه السلام به مخالفان

پاسخ های دندان شکن امام باقر علیه السلام به مخالفان

 امام باقر علیه السلام می فرمود: کسی که با گناه و ارتکاب کبائر به مبارزه با خدا برخاسته و از خود جرات نشان دهد، کافر است. کسی که روشی غیر از دین خدا پی نهد مشرک است.

 

خبرگزاری فارس: پاسخ های دندان شکن امام باقر علیه السلام به مخالفان

مبارزه با انحرافات

در پی درگیری های سیاسی حاکم بر عصر امام باقر علیه السلام فضایی برای ایشان ایجاد شد تا جلوی بسیاری از انحرافات را گرفته و اسلام حقیقی را به همگان معرفی کنند دبرای روشن شدن مبارزه حضرت با انحرافات علمی و فقهی بوجود آمده در آن عصر تنها به بیان نمونه هایی از این مبارزات بسنده می کنیم.

1. مبارزه با اندیشه خوارج

فردی از خوارج مدعی بود که علی علیه السلام در جنگ نهروان به خاطر کشتن خوارج گرفتار ظلم شده است. وی می گفت: اگر بدانم کسی هست که برای من ظالم نبودن علی علیه السلام را اثبات کند به سویش می روم. امام باقر علیه السلام را به او معرفی کردند. او هم گروهی از یارانش را جمع کرد و به حضور امام رسید. بعد از سخنان امام و برشمردن فضائل حضرت علی علیه السلام توسط یاران امام، آن مرد برخاست و گفت: من بیش از این جمع به فضائل علی آگاهم، ولی اینها مربوط به زمانی است که حکمیت رانپذیرفته بود، و بعد از حکمیت کافر شد.

سخن در فضائل علی علیه السلام به حدیث خیبر رسید که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «فردا پرچم را به فردی خواهم داد که خدا و رسول را دوست دارد و خدا و رسول هم او را دوست دارند. بر دشمن می تازد و هرگز از میدان نبرد نمی گریزد....» امام باقر علیه السلام فرمود: درباره این حدیث چه می گویی؟ گفت: حدیث درست است ولی کفر علی بعد از این بود. امام فرمودند: آیا آن روز که خدا علی را دوست می داشت، می دانست که او در آینده اهل نهروان را خواهد کشت یا نه؟

مرد گفت: اگر بگویم نمی دانست کافر می شوم، پس می دانست. حضرت فرمودند: آیا محبت خدا به علی علیه السلام از آن جهت بود که وی در خط اطاعت خدا حرکت می کرد یا به خاطر عصیان بود؟ مرد گفت: روشن است که دوستی خدا به خاطر بندگی و اطاعت علی بود. امام باقر علیه السلام فرمودند: اکنون تو در میدان مناظره مغلوب شدی، از جای برخیز و مجلس را ترک کن. زیرا محبت خدا به علی نشان می دهد که علی تا پایان عمر در راه اطاعت خدا گام برمی دارد و از مسیر رضای او خارج نمی شود و آنچه کرده طبق وظیفه الهی اش بوده است..» مرداز جای برخاست و گفت: «الله اعلم حیث یجعل رسالته؛ (1) خدا داناتر است که رسالت خویش را در کجا قرار دهد..»
ادامه مطلب

پنج شنبه 91 خرداد 4 | نظر بدهید

 

مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin